יום ראשון, 29 במאי 2016

האותיות הפיציות

כולם מדברים על האותיות הקטנות בתקנונים למיניהם. אותן אותיות קטנות מסייגות לא מעט מכל מה שנרשם לפני כן, באותיות הגדולות. הדוגמה הכי טובה ניתנת מתחום הסלולר, שם באותיות הגדולות מבטיחים לנו הנחות והחזרים מפה ועד להודעה חדשה ואילו באותיות הקטנות מסייגים את ההנחות וההחזרים, לפעמים בצורה כזו שהמבצע או המסלול כבר לא משתלמים. הביטוי "האותיות הקטנות" ניתן לא בגלל המשמעות שעומדת מאחורי אותן מילים (המשמעות דווקא גדולה מאוד), אלא בגלל הגודל הפיזי שלהן לעומת הפרסומת עצמה.

לפני מספר שנים הבנתי, שמעבר לאותיות הקטנות יש עוד גודל אותיות שאף אחד לא מדבר עליו וזה "האותיות הפיציות". גם פה, הביטוי "אותיות פיציות" ניתן בגלל הגודל הפיזי של האותיות. במקרה הזה, לנוכח העובדה שה"אותיות הקטנות" כל כך קטנות, האותיות הפיציות כל כך פיציות שממש לא ניתן לראות אותן, גם לא על ידי זכוכית מגדלת. הן כל כך פיציות שהן יותר בגדר שמועה. אז מה המטרה של אותן אותיות פיציות? המטרה היא פשוטה, לסייג את הסייגים שנרשמו באותיות הקטנות. כן, תאמינו או לא, יש דבר כזה סייגים לסייגים ומכיוון שגם פה הדוגמה הכי טובה היא מתחום הסלולר, הנה אחת כזו.

כולם מכירים את טוקמן של סלקום. מדובר בשיטת תשלום שנקראת prepaid, כלומר תשלום מראש, כלומר קודם משלמים אחר כך מדברים. מסתבר שהאותיות הקטנות אומרות, שטעינת הכסף טובה לשנה אחת מיום הטעינה. עכשיו תגידו לי אתם, מי מכם ידע את זה? אני בטוח שבודדים. טענתם כסף כמה שטענתם, יש לכם שנה להשתמש בסכום הזה. אחרי שנה, פוף, הוא נעלם ולא משנה כמה נשאר לכם. אחרי תלונה שהתקבלה בנושא הזה ובירור מול סלקום, נאמר שישנה אפשרות לבטל את ההגבלה הזו אם מתקשרים בתוך חצי שנה מאז שנעלם הכסף ומבקשים לקבל אותו חזרה. איפה זה כתוב? זה לא. כלומר זה כן, ב"אותיות הפיציות" בכל פרסום שתרצו.

5 תגובות:

  1. האותיות הפיציות זה הדור החדש של "שיטת מצליח"

    השבמחק
  2. יש דבר כזה "אותיות קטנות מידיי". בית מישפט ביטל חוזה - פסק לטובת הלקוח מישום שהאותיות היו קטנות מידיי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ומאז יצא חוק שקובע את גודל האותיות המינימלי בפרסומת

      ולכן הומצאו האותיות הפיציות שלא באמת כתובות

      מחק
  3. יש גם אותיות מיקרוסקופיות! בתור אחת שעבדה בפלאפון שנתיים, אני יכולה לומר לך שיש גם אותיות מיקרוסקופיות שמרוב שהן קטנות.. אפילו בשמועה הן לא עוברות. הן נשארות בחברה הסלולרית ולא מצליחות להגיע מרוב גודלן הזעיר ללקוח ואתן לך דוגמה: לקוחה הגיעה לתחנת שירות בתלונה שהמכשיר שלה תקול (כן - `תקול` זו המילה הסלולרית למילה `מקולקל`). היא טענה שהמכשיר כבה מהר והטכנאי הסביר שהמכשיר לא תקול אלא שיש להטעין את הסוללה זמן רב יותר, אך הלקוחה התעקשה שהוא תקול!
    שם בתחנת השירות הקריאו לה את האותיות הרגילות מהחוזה שלה על דמי השימוש שהיא משלמת כל חודש (נניח 59.99 ש"ח). מהאותיות הקטנות הקריאו לה שהתשלום הזה אינו מכסה ביטוח למכשיר. מהאותיות הזעירות הקריאו לה שלמרות שהגיעה עם מכשיר מקולקל היא יכולה לבטח אותו בדיעבד אחרי שהוא ניזוק (אם רק תסכים להתחייב ל-5463738 חודשים נוספים). משהלקוחה מסרבת להצעה, צועקת על הנציג, מקללת את המנהל ויורקת על הרצפה - או אז מגיעות האותיות המיקרוסקופיות! שם כתוב שניתן לבצע ללקוחה מה שנקרא `החלפה פסיכולוגית` - החלפת מכשיר רק כדי להרגיע ולהשתיק את הלקוחה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זו בדיוק הבעיה שדיברתי עליה. את מדברת על אותו סוג של אותיות, בגלל שהן פיציות יש המון מקום להרבה מאוד מילים שם שאומרות הרבה מאוד דברים (לטובת הלקוח כמובן)
      ולכן אפשר להכניס עוד ועוד דברים לתחום הזה.. בלי שתהיה בעיית של התפוצצות אוכלוסין שם

      מחק